Podle meteorologických předpovědí sledují pracovníci zimní údržby na jednotlivých dispečerských pracovištích, kde a jak bude sněžit. Tam pak posílají sypače. Veškerá technika vyjela například na silnici I/44 přes Červenohorské sedlo v Jeseníkách a na další místa v Olomouckém kraji. Jen za uplynulé dva dny tam silničáři spotřebovali 50 tun soli a přes 18 000 litrů solanky.
ŘSD zajišťuje pomocí vlastních pracovníků průjezdnost zhruba 1 100 kilometrů dálnic a silnic v České republice. Údržbu mají na starosti jednotlivá střediska správy a údržby dálnic (SSÚD). Na jedno středisko připadá přibližně 50 kilometrů dálnice. Do připravených směn je zařazeno 677 řidičů a 153 dispečerů, k dispozici mají 196 sypačů.
Další pracovníci a technika, především pro údržbu silnic I. třídy, jsou na zimu v pohotovosti u dodavatelských firem. Připraveno je dohromady 44 005 tun soli, 2 715 000 litrů solanky a 1 516 000 litrů chloridu vápenatého, který se používá při nižších teplotách, kdy už sůl a solanka tolik nepůsobí.
Sypače ŘSD rozvezou každou zimu kolem 40 000 tun soli a kolem deseti milionů litrů solanky. V uplynulé zimní sezoně 2023 až 2024 byly náklady na zimní údržbu dálnic zhruba 150 milionů korun.
Sypače lze sledovat on-line
Také letos v zimě sledujeme webový portál Pohyby vozidel zimní silniční údržby na adrese udrzba.rsd.cz Sjízdnost komunikací najdeme také na stránkách Národního dopravní informačního centra www.dopravniinfo.cz. Na mapě ČR jsou vykreslovány trasy a jednotlivá vozidla, přičemž barvu trasy ovlivňuje časový interval posledního ošetření silnice.
Kliknutím na ikonu vozidla se zobrazí detail jízdy, který identifikuje orientaci vozidla a činnost údržby. Silnice, která není barevně označená, nebyla za posledních šest hodin ošetřená posypem. Dálnice a silnice I. třídy jsou zařazené do 1. pořadí důležitosti při zajišťování sjízdnosti. Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu první techniky k zásahu nesmí být v zimním období delší než 30 minut.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR