Informace z IRU
Jednání o Balíčku mobility 2020 1 vyústila v na poslední chvíli dohodu mezi zákonodárci, která se zaměřila především na přepravu zboží. To způsobilo, že řidiči autokarové turistiky neměli pravidla pro dobu řízení a odpočinku vhodná pro jejich práci. To už neplatí.
Předsednictví Rady a vyjednavači Evropského parlamentu se dohodli na zvláštních pravidlech pro dobu řízení a dobu odpočinku pro řidiče autokarové turistiky, která řidičům autokarů umožňují:
- Rozdělit jejich 45minutové přestávky do dvou přestávek o délce nejméně 15 minut.
- Jednou za cestu odložit jejich denní dobu odpočinku o jednu hodinu, pokud celková kumulovaná doba řízení za daný den nepřesáhla sedm hodin.
- Provozovat delší vnitrostátní zájezdy v délce až 12 dnů, dříve možné pouze během mezinárodních cest.
Ředitel EU Advocacy IRU Raluca Marian řekl: „Dokázali jsme to. Po letech advokacie jsme dosáhli jednoho z nejdůležitějších vítězství pro podnikání autokarové turistiky: EU konečně uznala specifika sektoru osobní dopravy. Řidiči autokarové turistiky se nyní budou řídit pravidly určenými pro jejich profesi, spíše než jejich kolegové řidiči kamionu.“
„Nová pravidla doby řízení a odpočinku pro autokarovou turistiku nejen zlepší pracovní podmínky řidičů, ale také zvýší bezpečnost silničního provozu. Cílená a specifická ustanovení o době řízení a odpočinku umožní řidičům autokarové turistiky lépe reagovat na jízdní řády svých cestujících a zároveň výrazně sníží stres způsobený pravidly nevhodnými pro cestovní ruch,“ dodala.
Jízdní list bude navíc po dokončení studie Evropské komise nahrazen digitálním formulářem, což by měl být první krok k vytvoření funkční platformy založené na IMI pro nahrávání digitálních kontrolních dokumentů.
Tento vítaný krok směrem k digitalizaci je dále podpořen potřebou změnit specifikace tachografů nejpozději 18 měsíců po vstupu nařízení v platnost, aby se rozlišovala pravidelná a příležitostná doprava.
„Řidiči autokarové turistiky přizpůsobují své cesty tempu jejich cestujících, nová pravidla uvolní plný potenciál tohoto ekologického způsobu dopravy. Těšíme se, že Rada a plénum Parlamentu oficiálně schválí dohodu, o které pevně doufáme, že nebude znamenat žádné problémy. Nyní je čas přejít k implementaci a prosazování nových pravidel,“ uzavřel Raluca Marian.
Ve společném prohlášení vydaném minulý týden před jednáním v rámci trialogu IRU a Evropská federace pracovníků v dopravě znovu potvrdily svůj závazek spolupracovat a přispívat k implementaci a prosazování nových pravidel.