V kurzu jsou softwarové manipulace

Tak, jak se kontrolorům postupně daří odhalovat různé druhy podvodů s tachografy, mění svou taktiku také nepoctiví dopravci.
Někteří se po silniční kontrole, při které bylo nedovolené zařízení z vozidla demontováno a případ byl odeslán dopravnímu úřadu, rozhodli v podvodech dále nepokračovat. Jiní jen zvolili jinou formu takřka neomezené doby řízení svých řidičů a používají osvědčenou metodu v podobě neplatné nebo cizí karty řidiče.
Poslední skupinu pak tvoří dopravci, kteří využili nabídku černého trhu a objednali si do svých vozidel úpravu software tachografu. Ještě poměrně nedávno nebylo prakticky možné takovou úpravu při kontrole poznat a pokud ano, jednalo se pouze o podezření bez nezbytných důkazů.
Situace se ale mění. Současné moderní prostředky pomáhají i nám kontrolorům. Vstoupili jsme sice do hry se zpožděním, zato ale s jistotou. V určitých případech končí kontrola tím, že je z vozidla vymontován tachograf s upraveným softwarem a vozidlo se o tohoto okamžiku stává nepojízdným.
Případů zjištěných softwarových manipulací již bylo mnoho, ale za zmínku stojí jedna velmi dobře provedená kontrolní akce z předminulého týdne. Během jednoho dne byla vozidla podezřelého zahraniční dopravce kontrolována hned na třech místech v ČR. Dvě kontroly byly v režii PČR, jedna „zdvojená“ pak v rukou našich kolegů s pověřením k výkonu státního odborného dozoru. Kromě zaplacení vysoké kauce měl dopravce ještě další problém. Jeho řidiči nemohli se čtyřmi upravenými vozidly dále pokračovat v jízdě, protože autorizované dílny neměly dostatečné kapacity pro montáž nových tachografů. Ta se musela odsunout až o několik dnů.
Naštěstí se velmi blíží doba, kdy vozidla vybavená staršími typy tachografů nebude možno používat v mezinárodním provozu. Nové tachografy mají vyšší stupeň zabezpečení a prozatím není znám žádný případ, kdy byl tachograf druhé generace takto upraven.
V klidu ale nejsme, tlak na dopravce od zákazníků a následně pak od dopravců na řidiče je velký. Někteří si hledají svoje cesty, jak zůstat na trhu a zajistit si požadovaný zisk.
Kontroloři se zase musí snažit, aby před neférovým náskokem chránili všechny poctivé dopravce a aby na silnicích bylo alespoň trochu bezpečněji. Věděli jste například, že některé úpravy tachografů vyřazují z činnosti veškeré asistenční systémy? Bez adaptivního tempomatu se řidič asi dokáže obejít, ale bez asistenčních systémů týkajících se brzd už sotva. Zejména v situacích, kdy je povrch vozovky mokrý nebo namrzlý.

Zdroj: cspsd.cz, Bc. Milan Špás

Podpořte provoz a rozvoj Poradce Profi Řidiče, z.s.

Pokud se vám líbí naše aktivity a chcete nás podpořit, velmi uvítáme Váš příspěvek na provoz a rozvoj klubu. Děkujeme.

Podpořte nás

Zanechat komentář

Poradce Profi Řidiče, z.s. Chcete dostávat upozornění na aktuální informace z našeho serveru poradce-ridice.cz? Ne Ano