Tatraktory a podobná vozidla

Tatraktory a podobná vozidla, o nichž zde bude řeč, spadají dle Směrnice Evropského parlamentu a rady 2003/37/ES do kategorie T5, tedy „Kolové traktory s maximální konstrukční rychlostí vyšší než 40 km/h“. Horní hranice konstrukční rychlosti v této směrnici stanovena není, ačkoliv například zmíněný Tatraktor má – dle vyjádření svého výrobce – omezovač rychlosti továrně nastavený na 65 km/h.

V každém jednotlivém případě je vždy rozhodující, co má konkrétní vozidlo zapsáno v technickém průkazu a to ať už kategorii, pod níž je registované nebo jeho maximální konstrukční rychlost.


Často se zde zmiňuje problematika jízdy takového vozidla po dálnici. Vyjdeme-li z faktu, že vozidlo kategorie T5 spadá dle zákona 56/2001 Sb. §3, odst. 3 mezi Zvláštní vozidla (konkrétně bod a) – zemědělské nebo lesnické traktory a jejich přípojná vozidla), pak je jeho vjezd na dálnici vyloučen a to v souladu s §4, odst. 1 a 3 zákona 13/1997 Sb., který zcela jasně definuje, že dálnice je určena a přístupná pouze Silničním motorovým vozidlům (které definuje §3, odst. 2 zákona 56/2001 Sb.) Vjezd takovéhoto traktoru na dálnici a jízda po ní je tedy vyloučena a to i s ohledem na fakt, že konstrukční rychlost tohoto vozidla může přesahovat požadovaných 80 km/h.


Co se týče platby mýtného, nenaplňuje toto vozidlo definici v zákoně 13/1997 §22, odst. 1, kde je opět zmíněno pouze Silniční motorové vozidlo jehož nejvyšší povolená hmotnost převyšuje 3,5 tuny. Vozidlo kategorie T5 tedy mýto neplatí.


Minule jsme uvedli, že laik může takovéto vozidlo rozpoznat podle registrační značky, což je pravda. Dle vyhlášky 343/2014 Sb. §29, odst. 2 b) se pro traktor a jeho přípojné vozidlo použije registrační značka se žlutým podkladem a černými znaky. Dle směrnice Ministerstva dopravy ČR se vydává jedna tabulka rgistrační značky typu 151,155 nebo 158. (Podrobnosti lze dohledat na stránkách mdcr.cz po vyhledání hesla „Typy tabulek s registrační značkou)


Pro řízení vozidla kategorie T5 je zapotřebí řidičské oprávnění skupiny T, které lze v ČR získat při dosažení věku 17 let. Zároveň není potřeba, aby byl řidič profesně způsobilý. Vozidlo této kategorie neplatí silniční daň a taktéž se na něj nevztahují zákazové značky pro nákladní automobily (např. značka B4 – Zákaz vjezdu nákladních automobilů nebo příslušná dodatková tabulka). Nakolik je toto správné, či ne, je již věcí debaty. My zde však uvádíme pouze fakta v souladu s legislativou.
Následně se budeme věnovat problematice vozidel kategorie T5 a Nařízení Rady 561/2006.


Jak to tedy je?
NR (EU) č. 165/2014, čl. 3
1. Tachografy musí být namontovány a používány ve vozidlech, která jsou registrována v členských státech a používána pro silniční přepravu cestujících nebo zboží a na která se vztahuje nařízení (ES) č. 561/2006.
V NR 561/2006 jsou i možné výjimky…..co se týká traktorů, tak najdete výjimku ve zmiňovaném nařízení, v článku 13, odst. 1, písm. c). Viz citace:


1. Jestliže nejsou dotčeny cíle stanovené v článku 1, může každý členský stát na svém území nebo po dohodě s jiným členským státem na jeho území udělit výjimky z článků 5 až 9 a stanovit individuální podmínky vztahující se na tyto výjimky týkající se přepravy


c) zemědělskými a lesnickými traktory používanými pro zemědělské a lesnické činnosti na tratích v okruhu do 100 km od místa obvyklého odstavení vozidla, který vozidlo vlastní, najímá nebo najímá s následnou koupí.


V případě, že dotyčné vozidio využívá výjimku, vztahuje se na něj zákon 111/1994 Sb.


Doba řízení a bezpečnostní přestávky jsou podle zákona 111/1994 Sb.

Denní doba řízení není stanovena. Doba řízení musí být nejdéle po uplynutí 4,5 hodiny přerušena bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 45 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi 2 směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Bezpečnostní přestávka může být rozdělena do několika přestávek v trvání nejméně 15 minut zařazených mezi jednotlivé části doby řízení.

Denní odpočinky a týdenní odpočinky jsou podle NR 561/2006.

Pokud je vozidlo vybaveno tachografem, MUSÍ ho řidič používat. Tachograf také musí splnit veškeré podmínky NR 165/2014, tzn. povinnost ověření, plombování, stahování dat. Při kontrole je řidič povinen prokázat činnosti za daný den plus 7 dní zpět.

Při kontrole vozidla s analogovým tachografem má řidič povinnost předložit i kartu řidiče, pokud mu byla vydána.

Pokud není vozidlo vybaveno tachografem, tak má řidič povinnost vést záznam o době řízení, BP a odpočinku ručním záznamem nebo použít jiné záznamové zařízení. Digitální tachograf bude vždy v režimu OUT. Analogový tachograf -> „kolečko“ musí být zezadu označeno „OUT“


Velká část vozidel kategorie T5 však není v užívání zemědělskými či lesnickými podniky, tudíž se na ně tato výjimka nevztahuje. Z toho vyplývá, že tyto „traktory“ používané např. stavebními firmami apod., musí být všechny vybaveny tachografy.


Řidič spadá režimem dob řízení, přestávek a odpočinku pod přímo použitelný předpis NR (ES) č. 561/2006, a tím pádem musí používat i tachograf. „Traktory“, které tachograf nemají, musí být jimi dovybaveny. Do té doby tato vozidla nelze provozovat na veřejných pozemních komunikacích.
Řidič při kontrole na silnici prokazuje své činnosti za daný den a 28 dní zpět.

Zpracovala : Dana Štemonová,

Aktualizoval : Ondřej Matyáš

Podpořte provoz a rozvoj Poradce Profi Řidiče, z.s.

Pokud se vám líbí naše aktivity a chcete nás podpořit, velmi uvítáme Váš příspěvek na provoz a rozvoj klubu. Děkujeme.

Podpořte nás

Zanechat komentář