Švýcarsko letos ustupuje od dosavadního způsobu výpočtu silničních poplatků. OBU Emotach byly vyřazeny – od 1. ledna byla pozastavena instalace, výměna a údržba těchto zařízení. Nepoškozená zařízení však lze stále používat nejdéle do 31. prosince 2025, uvádí švýcarský federální úřad pro celní a hraniční bezpečnost (BAZG).
Současný systém bude od 1. června 2025 zcela nahrazen EETS, evropskou službou elektronického mýta, která se stane primárním způsobem výběru silničního mýtného pro vozidla.
BAZG vysvětluje, že pro použití EETS ve Švýcarsku musí zahraniční dopravci uzavřít smlouvu s jedním z oficiálně schválených poskytovatelů. Patří sem:
- Telepass SpA,
- Toll4Europe GmbH,
- Axxès SAS.
Pro výběr mýtného poslouží například OBU EVA společnosti Eurowag.
Přizpůsobení zákona Balíčku mobility
Nový způsob výpočtu poplatků není jedinou výraznou změnou pro dopravce působící ve Švýcarsku. Země také přizpůsobuje své předpisy o přístupu na trh tak, aby byly v souladu s předpisy EU.
Švýcarská federální rada schválila změny v nařízení o udělování licencí podnikům silniční dopravy, které vstoupí v platnost 1. května. Od tohoto data budou platit přísnější pravidla pro ověřování skutečného sídla společnosti. Tato opatření mají za cíl zabránit zahraničním dopravním společnostem zakládat ve Švýcarsku schránkové společnosti, které by obcházely zákaz kabotáže.
Nařízení navíc zavádí nové prahové hodnoty finanční kapacity pro společnosti vlastnící lehká užitková vozidla a snižuje stávající prahové hodnoty pro vozidla nad 3,5 tuny.
Nařízení dále stanoví, že společnost přepravující zboží má finanční kapacitu, pokud její vlastní kapitál a rezervy dosahují výše:
- Minimálně 9 000 švýcarských franků za první vozidlo o hmotnosti nad 3,5 tuny;
- 5 000 švýcarských franků za každé další vozidlo o hmotnosti nad 3,5 tuny; a
- 900 švýcarských franků za každé další vozidlo o celkové hmotnosti 2,5 až 3,5 tuny.
Nové předpisy navíc vyžadují, aby společnosti využívající dodávkové vozy o hmotnosti vyšší než 2,5 tuny pro přeshraniční přepravu zboží získaly povolení. Dopravci provozující vozidla do 3,5 tuny výhradně ve Švýcarsku jsou však osvobozeni od licenční povinnosti.
Cílem změn zavedených v nařízení je bojovat proti nekalé soutěži.
