Švýcarsko nahradí mýtný systém EETS a zpřísní pravidla dopravy

V letošním roce vstoupí ve Švýcarsku v platnost změny v mýtném. Současný systém bude zcela nahrazen EETS. Švýcarsko navíc přizpůsobuje své předpisy nejnovějším zásadám balíčku mobility.

Wikimedia Commons Raimond Spekking Creative Commons CC BY SA 4.0.
Wikimedia Commons - Raimond Spekking Creative Commons CC BY SA 4.0.

Švýcarsko letos ustupuje od dosavadního způsobu výpočtu silničních poplatků. OBU Emotach byly vyřazeny – od 1. ledna byla pozastavena instalace, výměna a údržba těchto zařízení. Nepoškozená zařízení však lze stále používat nejdéle do 31. prosince 2025, uvádí švýcarský federální úřad pro celní a hraniční bezpečnost (BAZG).

Současný systém bude od 1. června 2025 zcela nahrazen EETS, evropskou službou elektronického mýta, která se stane primárním způsobem výběru silničního mýtného pro vozidla.

Další zemí, která se rozhodla zrychlit a zautomatizovat systém zpoplatnění silničního mýta, je Švýcarsko přechodem na řešení EETS, které se v Evropě pomalu stává standardem. Systém EETS je velmi výhodný pro dopravní společnosti, protože eliminuje potřebu více řešení pro mýtné a umožňuje jim používat pouze jedno palubní zařízení,“ vysvětluje Tomasz Góralewicz, National Sales Manager ve skupině Eurowag.

BAZG vysvětluje, že pro použití EETS ve Švýcarsku musí zahraniční dopravci uzavřít smlouvu s jedním z oficiálně schválených poskytovatelů. Patří sem:

  • Telepass SpA,
  • Toll4Europe GmbH,
  • Axxès SAS.

Pro výběr mýtného poslouží například OBU EVA společnosti Eurowag.

Stojí za zmínku, že Eurowag bude připraven poskytnout našim zákazníkům možnost jezdit po švýcarských silnicích s naší palubní jednotkou EVA ve standardu EETS ještě před vypršením platnosti současného švýcarského řešení. To dopravcům umožní jednoduše platit za své cesty v režimu postpaid a sloučit platby do jediné faktury, zefektivnit správu dokumentů a snížit náklady,“ zdůrazňuje Góralewicz.

Přizpůsobení zákona Balíčku mobility

Nový způsob výpočtu poplatků není jedinou výraznou změnou pro dopravce působící ve Švýcarsku. Země také přizpůsobuje své předpisy o přístupu na trh tak, aby byly v souladu s předpisy EU.
Švýcarská federální rada schválila změny v nařízení o udělování licencí podnikům silniční dopravy, které vstoupí v platnost 1. května. Od tohoto data budou platit přísnější pravidla pro ověřování skutečného sídla společnosti. Tato opatření mají za cíl zabránit zahraničním dopravním společnostem zakládat ve Švýcarsku schránkové společnosti, které by obcházely zákaz kabotáže.
Nařízení navíc zavádí nové prahové hodnoty finanční kapacity pro společnosti vlastnící lehká užitková vozidla a snižuje stávající prahové hodnoty pro vozidla nad 3,5 tuny.

Přepravní společnost, která používá výhradně vozidla o celkové hmotnosti nad 2,5 až 3,5 tuny, je považována za finančně životaschopnou, pokud její základní kapitál a rezervy dosahují alespoň 1800 švýcarských franků na první vozidlo a 900 švýcarských franků na každé další vozidlo,“ uvádí právní akt.

Nařízení dále stanoví, že společnost přepravující zboží má finanční kapacitu, pokud její vlastní kapitál a rezervy dosahují výše:

  • Minimálně 9 000 švýcarských franků za první vozidlo o hmotnosti nad 3,5 tuny;
  • 5 000 švýcarských franků za každé další vozidlo o hmotnosti nad 3,5 tuny; a
  • 900 švýcarských franků za každé další vozidlo o celkové hmotnosti 2,5 až 3,5 tuny.

Nové předpisy navíc vyžadují, aby společnosti využívající dodávkové vozy o hmotnosti vyšší než 2,5 tuny pro přeshraniční přepravu zboží získaly povolení. Dopravci provozující vozidla do 3,5 tuny výhradně ve Švýcarsku jsou však osvobozeni od licenční povinnosti.

Cílem změn zavedených v nařízení je bojovat proti nekalé soutěži.

trans.info

Podpořte provoz a rozvoj Poradce Profi Řidiče, z.s.

Pokud se vám líbí naše aktivity a chcete nás podpořit, velmi uvítáme Váš příspěvek na provoz a rozvoj klubu. Děkujeme.

Podpořte nás

Zanechat komentář

Poradce Profi Řidiče, z.s. Chcete dostávat upozornění na aktuální informace z našeho serveru poradce-ridice.cz? Ne Ano