Pětidenní stávka nákladní dopravy původně plánovaná od 31. března do 4. dubna 2025 byla podle oznámení Trasportounito odložena.
Místo zastavení provozu uspořádají dopravci dne 14. dubna 2025 na římském náměstí Piazza Porta Pia demonstraci TIR s cílem upozornit na krizi v odvětví silniční přepravy zboží. Odbory jako důvod odložení stávky uvedly „pocit odpovědnosti“ vůči průmyslu a ekonomice.
Trasportounito nadále požaduje naléhavou vládní akci k řešení rostoucích provozních nákladů, nedostatečné podpory řidičů a rostoucí zahraniční konkurence. Demonstrace je nyní považována za jediný způsob, jak zajistit, aby byly vyslyšeny obavy dopravců.
Stávka GTS Rail naplánovaná na 31. března není touto aktualizací ovlivněna.
Původní článek publikovaný 27.03.2025:
Nejrozsáhlejší akci vedou odbory silniční dopravy, s plánovanou celostátní stávkou od pondělí 31. března do pátku 4. dubna 2025. Zastavení prací by mělo začít 31. března v 00:01 a trvat do půlnoci 4. dubna, přičemž překročí obvyklý formát 24hodinové stávky a dosáhne 120hodinového přerušení provozu.
Cílem je podle italské unie FIAP úplně zastavit veškerou silniční nákladní dopravu v celé zemi. Stávka bezprostředně navazuje na pravidelný italský nedělní zákaz řízení pro nákladní vozidla nad 7,5 tuny, který zůstává v platnosti od 9:00 do 22:00 v neděli.
Mezitím má být ovlivněna i nákladní železniční doprava. Samostatná stávka zaměstnanců GTS Rail byla ohlášena na pondělí 31. března, přičemž protestní akce potrvá od 16:01 do 23:59. Několik železničních odborů – včetně FILT-CGIL, FIT-CISL, UILT-UIL, UGL FERROVIE a FAST-CONFSAL – se připojilo k výzvě, což podtrhlo celostátní rozsah protestu.
Stávku v silniční dopravě organizuje Trasportounito, která odstávku potvrdila po shromáždění konaném 16. března v Anagni. Sdružení obvinilo ministerstvo infrastruktury a dopravy, že ignoruje opakované výzvy k vyřešení „závažných problémů“ postihujících sektor silniční nákladní dopravy.
Generální tajemník Trasportounito Maurizio Longo v prohlášení varoval, že nedostatečná reakce vlády a absence regulačních opatření ohrožují kolaps mnoha přepravních společností.
Odborový svaz předložil ministerstvu řadu návrhů, včetně:
- Lepší regulace trhu silniční přepravy zboží
- Konkrétní řešení pro řešení nedostatku profesionálních řidičů
- Opatření ke kompenzaci rostoucích provozních nákladů
Vzhledem k tomu, že 80 % zboží je v Itálii přepravováno po silnici, očekává se, že protest způsobí:
- Zpoždění v distribuci zboží
- Narušení dodávek potravin a základních položek
- Problémy v dodavatelských řetězcích výrobního a maloobchodního sektoru
Představitelé odborů označili stávku za poslední možnost, jak si vynutit politické uznání zásadní role, kterou hraje nákladní doprava v italské ekonomice.

strojový překlad