Portugalsko ruší mýtné na několika dálnicích

Portugalsko zrušilo mýtné na několika dálnicích, včetně A22, A4 a A25, přičemž je ponechalo v oblasti Porta, což je rozhodnutí, které by mělo zlepšit dopravní tok, ale zvýšit náklady na partnerství veřejného a soukromého sektoru o 1,106 miliardy EUR, čímž se finanční zátěž nakonec přesune na daňových poplatníků.

Mýto

Od 1. ledna 2025 Portugalsko oficiálně zrušilo mýtné na mnoha svých dálnicích a dvouproudových silnicích, což znamená konec politiky, která platila více než 14 let. Cílem rozhodnutí, schváleného portugalským parlamentem v květnu 2024 a zveřejněného v Diário da República dne 7. srpna 2024, je zmírnit cestovní náklady pro motoristy a zlepšit rozložení dopravy v celostátní silniční síti.

Silnice, kde bylo zrušeno mýtné

Osvobození od mýtného se vztahuje na tyto dálnice a úseky:

  • A4: Transmontana a Túnel do Marão.
  • A13 a A13-1: Interiér Pinhal.
  • A22: Via do Infante (Algarve).
  • A23: Interiér Beira.
  • A24: Vnitřní sever.
  • A25: Beiras Litoral a Alta.
  • A28: Severní pobřeží, konkrétně úseky mezi Esposende a Antas a Neiva a Darque.

Silnice, kde zůstává mýtné

Mýtné nadále platí v oblasti Porto a na následujících silnicích:

  • A28: Úsek Esposende-Oporto.
  • A41.
  • A4.
  • A29.

Mýtný systém, který byl zaveden na konci roku 2010, následoval po evropské záchraně Portugalska a zásahu trojky Společenství do hospodářské politiky země během finanční krize v roce 2008. Mýtné, známé jako „SCUTs“ (Sem Custos para o Utilizador – žádné náklady pro uživatele), bylo zavedeno elektronicky a aplikováno na všechny kategorie vozidel, což způsobilo širokou nespokojenost mezi uživateli a podniky.

Nedávné rozhodnutí o zrušení mýtného odráží rostoucí odpor vůči systému, který mnozí tvrdili, že nespravedlivě zatěžuje motoristy v oblastech s omezenými alternativními trasami. Vláda se zaměřila na poskytování bezplatného přístupu na dálnice tam, kde neexistují žádné schůdné alternativy k zajištění bezpečného a efektivního cestování.

Zvýšené náklady ve výši 1,106 miliardy EUR v důsledku odstranění mýtného

I když bylo opatření široce vítáno, není bez finančních důsledků. Podle analýzy Útvaru pro monitorování technických projektů (UTAP) pod dohledem Ministerstva financí zvýší konec mýtného náklady na partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) o 1,106 miliardy eur, které budou hrazeny z příspěvků daňových poplatníků. . Kritici tvrdí, že nepřímá finanční zátěž občanů vyvolává obavy o dlouhodobou ekonomickou udržitelnost.

V Algarve, kde bylo mýtné na A22 velmi sporné, zorganizovala komise uživatelů Via do Infante (CUVI) oslavné protesty a naléhala na demontáž mýtných bran, aby se zabránilo jejich obnovení. Komise zdůraznila, že volný přístup k dálnici je zásadní pro regionální hospodářský rozvoj a sociální spravedlnost.

ozhodnutí vlády je v souladu s podobným rušením mýtného ve Španělsku, kde jsou významné úseky dálniční sítě od roku 2018 nezpoplatněné. Jakmile vstoupí v platnost portugalské bezpoplatkové dálnice, pozornost se nyní přesune na sledování jeho ekonomických a sociálních výsledků v nadcházející roky.

Autor fotografií @ Fábio Gregório, 
CC BY-SA 4.0 , prostřednictvím Wikimedia Commons

trans.info

Podpořte provoz a rozvoj Poradce Profi Řidiče, z.s.

Pokud se vám líbí naše aktivity a chcete nás podpořit, velmi uvítáme Váš příspěvek na provoz a rozvoj klubu. Děkujeme.

Podpořte nás

Zanechat komentář

Poradce Profi Řidiče, z.s. Chcete dostávat upozornění na aktuální informace z našeho serveru poradce-ridice.cz? Ne Ano