Palivové nádrže v hledáčku: Německo se vrací k penalizaci zahraničních dopravců

Stále více zahraničních kamionů je v Německu odhaleno celníky, kteří si opět blíže prohlížejí neobvyklé palivové nádrže instalované ve vozidlech. Dopravci – včetně firem z Polska – nahrazují standardní nádrže mnohem většími, aby mohli ve svých zemích původu natankovat levněji. Německý celní úřad to však považuje za pokus o obcházení daňových předpisů a ukládá firmám vysoké přirážky a pokuty, ačkoliv Soudní dvůr EU meze takových interpretací jasně stanovil již před více než deseti lety.

Foto: Trans.iNFO
Foto: Trans.iNFO

Při nedávné silniční kontrole v Severním Porýní-Vestfálsku zkontrolovali němečtí celníci v kamionu poklop nádrže, kde místo tovární nádrže o objemu 235-245 litrů našli nádrž instalovanou dopravcem, která pojala až 800 litrů nafty. Taková rezerva umožňuje kamionu cestovat bez tankování po celé západní Evropě. A to znamená jedno – palivo bylo natankováno v zemi, kde jsou ceny mnohem nižší než v Německu. Například v Turecku se ceny nafty pohybují mezi 0,56 a 0,70 eurem za litr – zdůrazňuje německý celní úřad v tiskové zprávě o kontrole

Text byl přeložen automatickým nástrojem, což může vést k určitým nepřesnostem. Děkujeme za pochopení.

Pro dopravce je to obrovská úspora. Pro německé daňové úřady je to důvod k akci. Němečtí celníci však takové praktiky považují za formu obcházení daňových zákonů. Podle německých služeb se na palivo v nádrži, která není z výroby, nevztahuje osvobození od spotřební daně a DPH, které je přiznáno standardní výbavě vozidla.

Ve stejné tiskové zprávě Zoll upozorňuje, že zvýšené kontroly nádrží v loňském roce vedly k šestimístné částce splatné daně v eurech.

Rozhodnutí Soudního dvora EU: nefabrikované neznamená nelegální

Praktiky německých celníků nejsou nové. V roce 2014 Soudní dvůr Evropské unie (SDEU) rozhodl, že pojem „standardní nádrže“ by měl být vykládán široce. V případu C-152/13 (Forstmann Transporte vs. Hauptzollamt Münster) SDEU rozhodl, že i jiné nádrže než tovární nádrže – za předpokladu, že jsou trvale instalovány a slouží přímo k pohonu vozidla nebo zařízení, jako jsou chladicí jednotky – se při překračování hranic EU rovněž plně osvobozují od daně.

Verdikt měl ukončit spory a zabránit německým službám v uvalování spotřební daně na palivo obsažené v nádržích montovaných výrobci karoserií, dílnami nebo prodejci. Několik let se zdálo, že se judikatura stabilizovala. Němci to dělají po svém.

V poslední době se však němečtí celníci vrátili ke svým dřívějším postupům. Jak úředníci vysvětlují, nádrže, které jsou v současnosti ve vozidlech zjištěny, často výrazně překračují kapacitu považovanou za standardní.

V zásadě je palivo ve standardních nádržích při překročení hranic osvobozeno od cla. Situace je jiná, pokud byly palivové nádrže vyměněny. V tomto případě osvobození zaniká, protože nádrž není základní nádrží ve smyslu příslušných předpisů. V tomto případě je nutné zaplatit jak energetickou daň, tak i daň z dovozu,“ uvádí se ve vyjádření celního úřadu v Cáchách.

Nejde však jen o Energiesteuer, tj. německou spotřební daň z energie, a Einfuhrumsatzsteuer – ekvivalent DPH při dovozu, ale nejčastěji také o sankční příplatek – tzv. Aufschlag .

Firmy si musí dávat pozor

Pro dopravce je to jasný varovný signál. Ačkoli rozhodnutí Soudního dvora EU chrání poctivě instalované nádrže, přístup německých celníků je stále přísnější.

Pokud nádrž není v homologaci a její objem je nestandardní, může být řidič zadržen a společnosti může být účtována vysoká daňová přirážka a pokuta.

Proto je před instalací větších nádrží vhodné zajistit soulad s dokumentací vozidla, provést příslušné technické kontroly (např. u TÜV) a mít u sebe dokumentaci potvrzující trvalou instalaci – nejlépe z certifikované dílny.

Je možné se bránit?

V případě uložení příplatků se dopravci mohou odvolat s odkazem na rozsudek Soudního dvora EU C-152/13. Bude však důležité prokázat, že nádrž je trvale integrována do vozidla a slouží výhradně k jeho pohonu nebo provozu palubního zařízení. V takovém řízení může být klíčová dobře připravená technická dokumentace a znalecký posudek.

trans.info

Podpořte provoz a rozvoj Poradce Profi Řidiče, z.s.

Pokud se vám líbí naše aktivity a chcete nás podpořit, velmi uvítáme Váš příspěvek na provoz a rozvoj klubu. Děkujeme.

Podpořte nás

Zanechat komentář

Poradce Profi Řidiče, z.s. Chcete dostávat upozornění na aktuální informace z našeho serveru poradce-ridice.cz? Ne Ano