Při nedávné silniční kontrole v Severním Porýní-Vestfálsku zkontrolovali němečtí celníci v kamionu poklop nádrže, kde místo tovární nádrže o objemu 235-245 litrů našli nádrž instalovanou dopravcem, která pojala až 800 litrů nafty. Taková rezerva umožňuje kamionu cestovat bez tankování po celé západní Evropě. A to znamená jedno – palivo bylo natankováno v zemi, kde jsou ceny mnohem nižší než v Německu. Například v Turecku se ceny nafty pohybují mezi 0,56 a 0,70 eurem za litr – zdůrazňuje německý celní úřad v tiskové zprávě o kontrole
Pro dopravce je to obrovská úspora. Pro německé daňové úřady je to důvod k akci. Němečtí celníci však takové praktiky považují za formu obcházení daňových zákonů. Podle německých služeb se na palivo v nádrži, která není z výroby, nevztahuje osvobození od spotřební daně a DPH, které je přiznáno standardní výbavě vozidla.
Ve stejné tiskové zprávě Zoll upozorňuje, že zvýšené kontroly nádrží v loňském roce vedly k šestimístné částce splatné daně v eurech.
Rozhodnutí Soudního dvora EU: nefabrikované neznamená nelegální
Praktiky německých celníků nejsou nové. V roce 2014 Soudní dvůr Evropské unie (SDEU) rozhodl, že pojem „standardní nádrže“ by měl být vykládán široce. V případu C-152/13 (Forstmann Transporte vs. Hauptzollamt Münster) SDEU rozhodl, že i jiné nádrže než tovární nádrže – za předpokladu, že jsou trvale instalovány a slouží přímo k pohonu vozidla nebo zařízení, jako jsou chladicí jednotky – se při překračování hranic EU rovněž plně osvobozují od daně.
Verdikt měl ukončit spory a zabránit německým službám v uvalování spotřební daně na palivo obsažené v nádržích montovaných výrobci karoserií, dílnami nebo prodejci. Několik let se zdálo, že se judikatura stabilizovala. Němci to dělají po svém.
V poslední době se však němečtí celníci vrátili ke svým dřívějším postupům. Jak úředníci vysvětlují, nádrže, které jsou v současnosti ve vozidlech zjištěny, často výrazně překračují kapacitu považovanou za standardní.
Nejde však jen o Energiesteuer, tj. německou spotřební daň z energie, a Einfuhrumsatzsteuer – ekvivalent DPH při dovozu, ale nejčastěji také o sankční příplatek – tzv. Aufschlag .
Firmy si musí dávat pozor
Pro dopravce je to jasný varovný signál. Ačkoli rozhodnutí Soudního dvora EU chrání poctivě instalované nádrže, přístup německých celníků je stále přísnější.
Pokud nádrž není v homologaci a její objem je nestandardní, může být řidič zadržen a společnosti může být účtována vysoká daňová přirážka a pokuta.
Proto je před instalací větších nádrží vhodné zajistit soulad s dokumentací vozidla, provést příslušné technické kontroly (např. u TÜV) a mít u sebe dokumentaci potvrzující trvalou instalaci – nejlépe z certifikované dílny.
Je možné se bránit?
V případě uložení příplatků se dopravci mohou odvolat s odkazem na rozsudek Soudního dvora EU C-152/13. Bude však důležité prokázat, že nádrž je trvale integrována do vozidla a slouží výhradně k jeho pohonu nebo provozu palubního zařízení. V takovém řízení může být klíčová dobře připravená technická dokumentace a znalecký posudek.
