Od 7. července povinné bezpečnostní systémy a nová pravidla pro nákladní automobily a dodávky

Dne 7. července tohoto roku vstoupila v platnost další část balíčku o obecných bezpečnostních předpisech, který je součástí nařízení EU, které vstoupilo v platnost před čtyřmi lety. V tomto článku upřesníme, jaké vybavení se objeví na nových nákladních vozidlech.

Dne 5. ledna 2020 vstoupilo v platnost nařízení (EU) 2019/2144 o bezpečnosti vozidel. Nařízení obsahuje první soubor úprav tzv. Všeobecných bezpečnostních předpisů (GSR), které od 6. července 2022 zavedly povinnou výbavu nákladních vozidel.

Od té doby musí být všechna nově homologovaná vozidla vybavena četnými bezpečnostními systémy, které se letos stávají povinnými pro všechna nově vyrobená vozidla.

ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), které musí být v nových vozidlech od příští neděle, zahrnují:

  • Pokročilé systémy nouzového brzdění v osobních a lehkých užitkových vozidlech. Tato výbava se stala povinnou 7. července letošního roku pro nově vyrobené osobní a lehké užitkové vozy. Systémy musí být schopny automatického a autonomního brzdění v případě zjištění potenciální čelní srážky se stojícím nebo jedoucím vozidlem. Od 7. července letošního roku musí tyto systémy ve schválených vozidlech detekovat také chodce a cyklisty a autonomně aktivovat brzdný systém. Tento pokročilý systém bude povinný pro všechna nová užitková a osobní vozidla od 7. července 2026.
  • Intelligent Speed ​​Assistance (ISA) . Podle jízdního řádu v nařízení EU mají být všechna nově vyrobená motorová vozidla vybavena inteligentním asistentem rychlosti (ISA). Úkolem tohoto systému je řídit rychlost a přizpůsobovat ji limitům vozovky. Řízení rychlosti však může kdykoli převzít řidič.
  • Systém varování ospalosti a pozornosti řidiče (DDAW) . Od 7. července letošního roku jej musí mít všechna nově vyrobená motorová vozidla.
  • Asistenční systémy řízení a systémy varování před srážkou (PCW) . Ty se stávají povinnými pro nově vyrobené autobusy, autokary a těžká nákladní vozidla. Systémy dokážou detekovat chodce a cyklisty v těsné blízkosti na přední nebo boční straně vozidla a varovat před nimi nebo zabránit kolizi.
  • Systém detekce couvání (REV) . Tento systém pomáhá předcházet kolizím při couvání a je povinný pro všechna nově vyrobená motorová vozidla. Může to být couvací kamera nebo systém detekující překážky při couvání.
  • Záznamníky dat událostí (EDR) . Ty se stávají povinnou výbavou nových osobních a lehkých užitkových vozů. Od 7. ledna 2026 budou „černé skříňky“ standardem pro nově homologované autobusy, autokary a nákladní vozy a od 7. ledna 2029 pro všechny nově vyrobené nákladní automobily, autobusy a autokary. V případě nehody zaznamená záznamník anonymní údaje o jízdě v souladu s právními předpisy EU o ochraně údajů. Získané výsledky umožní podrobné analýzy nehod a vývoj dalších řešení pro zvýšení bezpečnosti.
  • Signál nouzového zastavení (ESS) . Stává se standardním vybavením nově vyráběných užitkových vozidel, osobních automobilů, autobusů a autokarů. Jde o funkci semaforu, která signalizuje ostatním účastníkům silničního provozu na zádi vozidla, že vůz náhle zastavil nebo výrazně zpomalil. Signál je generován současnou aktivací všech brzdových světel nebo ukazatelů směru namontovaných na vozidle. Aktivuje se automaticky, když rychlost vozidla překročí 50 km/h a vozidlo velmi rychle zpomalí, nebo se aktivuje protiblokovací brzdový systém (ABS).
  • Systémy monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) . Od 7. července letošního roku je TPMS povinný pro všechny nově vyrobené nákladní vozy s celkovou hmotností nad 3,5 t (M2, M3, N1, N2, N3, O3, O4). Takový systém musí být schopen okamžitě varovat řidiče, pokud dojde k odchylce od určité prahové hodnoty. Tlak vozidla je měřen nepřímo pomocí algoritmu, který vypočítává tlak mimo jiné na základě počtu otáček kola, nebo přímo pomocí snímačů umístěných ve středu kola (na ráfku, ventilku nebo pneumatice).
  • Informační systém mrtvého úhlu (BSIS) . Tento systém je povinný u nově vyrobených nákladních vozidel a dodávek. Pomocí signálů varuje řidiče před účastníky silničního provozu v mrtvém úhlu a pomáhá tak předcházet střetům s chodci a cyklisty, které často vedou k vážným nebo smrtelným nehodám.
  • Moving Off Information System (MOIS) . Tento systém je povinný od 7. července pro nákladní a lehká užitková vozidla. Při rozjezdu pomáhá předcházet srážkám s chodci nebo cyklisty v mrtvém úhlu v předním jízdním pruhu.
  • Systém nouzového udržování v jízdním pruhu (ELKS) . Od 7. července letošního roku by se měl ve všech nově vyrobených osobních a lehkých užitkových vozidlech objevit systém napomáhající řidiči při udržování bezpečné polohy vozidla vůči jízdnímu pruhu nebo okraji vozovky. Tyto systémy varují řidiče před hrozícím opuštěním jízdního pruhu a zasahují, když k tomu dojde.
  • Usnadnění montáže protialkoholního zámku, tzv. alcolock (ALC) . Cílem je zajistit, aby bylo možné snadno namontovat blokování, které zabrání řidiči nastartovat vozidlo, aniž by si ověřil svou střízlivost pomocí palubního alkotesteru.

Zdroj. TRANS.info

Podpořte provoz a rozvoj Poradce Profi Řidiče, z.s.

Pokud se vám líbí naše aktivity a chcete nás podpořit, velmi uvítáme Váš příspěvek na provoz a rozvoj klubu. Děkujeme.

Podpořte nás

Zanechat komentář

Poradce Profi Řidiče, z.s. Chcete dostávat upozornění na aktuální informace z našeho serveru poradce-ridice.cz? Ne Ano