Před vykonáním řidičské zkoušky jsme všichni absolvovali lékařskou prohlídku, která potvrdila naši způsobilost k řízení. To však neznamená, že tento stav zůstane zachován: zlomená ruka, nachlazení nebo emoční stres mohou ovlivnit naši schopnost řídit. Alkohol a drogy taky. Bohužel se o některých z těchto bodů diskutuje příliš zřídka. Rádi bychom to změnili. O tom, co by měli řidiči zvážit, než nastoupí do vozidla, je tento článek.
Známá i neznámá rizika nehod
Naše statistiky nehod (Rakousko) to znovu a znovu ukazují: Mezi nejčastější příčiny nehod v silničním provozu patří nevěnování se řízení, příliš malá vzdálenost a nepřiměřená rychlost jízdy. To všechno jsou věci, které jako řidiči můžeme snadno ovlivnit, a tedy změnit svým chováním.
Málokterý řidič úmyslně ohrožuje sebe nebo ostatní. Velkým potenciálním nebezpečím je však neznalost, která v mnoha oblastech panuje. Na věci, které jsme se naučili v autoškole, se často zapomíná, ale změny zákonů přinášejí i inovace a nejistoty. Nevědomost je ale i v mnoha dalších oblastech, které chování při řízení zřejmě ovlivňují jen okrajově.
Víte, jestli můžete řídit se sádrou na noze? Víte, jak užívání léků proti bolesti nebo prášků na horečku ovlivňuje vaši schopnost reagovat? Víte, jak může zlomené srdce ovlivnit pozornost?
Některé z těchto otázek vás jistě vykouzlí úsměv na tváři. Ale to nic nemění na faktu, že všechny tyto mohou mít negativní vliv na vaši schopnost řídit.
Řízení pod vlivem alkoholu? Co říká zákon?
Všichni samozřejmě víme, že alkohol ovlivňuje naši schopnost reagovat, a proto představuje masivní hrozbu pro bezpečnost silničního provozu. Toto poznání samo o sobě vás však nechrání. Jen tak se dá vysvětlit, proč řidiči opakovaně nasedají do svého vozidla po požití velkého množství alkoholu – naprosto věří, že je stále vše v pořádku a že mohou své auto bezpečně řídit.
Následky jsou zvláště špatné po nehodě . Pokud se prokáže více než 0,8 promile, může pojištění odpovědnosti požadovat po tom, kdo nehodu pod vlivem alkoholu způsobil, zpět až 11 000 eur. Právní ochrana a komplexní pojištění zde zcela odpadá. Podrobný seznam hrozících následků najdete na webu ÖAMTC .
Ráno poté – není řízení dobré s „kocovinou“?
Pití a řízení nejdou dohromady, takže to víme. Ale co den po vysoké? Zbytkový alkohol v krvi určitě hrozí. Naše tělo se odbourává kolem 0,1 promile za hodinu. To opravdu není mnoho, jak ukazuje tento příklad:
Pokud osmdesátikilový muž vypije mezi 19. hodinou a půlnocí pět piv (0,5 litru) a dvě pálenky, bude mít o půlnoci v krvi kolem 1,5 promile. S mírou redukce 0,1 promile za hodinu má v 7 hodin ráno zbytkovou hladinu alkoholu 0,8 promile – a je tedy daleko (!) nad předepsanou hranicí. Řidič by byl na bezpečné straně až kolem 14:00. V této době je obsah alkoholu v krvi nižší než 0,3 promile.
Podle nás střízlivý příklad výpočtu. Ráno poté je lepší použít veřejnou dopravu místo vlastního vozidla.
Léky také ovlivňují vaši schopnost řídit
Snížená schopnost řídit kvůli lékům? Přečtěte si příbalový leták!
Podle Úřadu pro bezpečnost silničního provozu (KFV) připadají v Rakousku na tři opilé řidiče asi dva pod vlivem léků. Přibližně 20 až 30 procent všech léků , ať už na předpis nebo bez předpisu, ovlivňuje schopnost řidiče řídit. Navzdory tomuto jasnému faktu jen málo řidičů ví o vlivu různých léků na jejich chování při řízení.
Mnoho léků má tlumivý účinek na centrální nervový systém. To může vést k menší pozornosti, snížené schopnosti reakce nebo dokonce únavě. Některé léky však ovlivňují i úsudek a sebehodnocení, i když na to odborný personál v ordinacích a lékárnách jen zřídka upozorňuje. Povinností řidiče je přečíst si informační leták nebo se přímo zeptat při nákupu léků.
Pokud policie zjistí, že je vaše schopnost řídit v důsledku užívání léků při kontrole nebo po nehodě, bude následovat správní pokuta až do výše 726 EUR, může vám být odebrán řidičský průkaz nebo kontrola vaší zdravotní způsobilosti také možné. V případě úrazu pod vlivem léků také vaše pojišťovna určí, že jste zaviněni alespoň částečně.
Bez ohledu na to, zda máte mírné bolesti nebo mírnou horečku, měli byste tablety vždy vybírat a užívat opatrně, pokud poté musíte řídit. Určitě se předem pečlivě informujte a jednejte vždy zodpovědně za sebe i ostatní.
Zhoršená schopnost řídit při užívání drog
Kdo řídí své vozidlo a přitom bere drogy, dopouští se trestného činu.
Drogy a návykové látky zjevně nemají na silnicích místo, a to nejen proto, že mnoho věcí souvisejících s návykovými látkami je zakázáno. Užívání drog a omamných látek samo o sobě není trestným činem , ale téměř vše ostatní, co s tím souvisí, je: získávání, držení, prodej, distribuce, převod, výroba a dovoz nebo vývoz. Kromě toho je nesporný i jejich negativní vliv na jízdní schopnosti a právě o tom je v tomto článku řeč.
Pravidla provozu na pozemních komunikacích zakazují použití vozidla ve stavu pod vlivem drog. Pokud vás stále kontroluje policie a má podezření na užívání drog, bude vás podle toho vyšetřovat lékař. Pokud se podezření na užívání drog potvrdí, provede se odběr krve.
Řízení pod vlivem drog má samozřejmě právní důsledky. Začíná správní pokuta ve výši 800 až 3 700 EUR. Na jeden měsíc bude odebrán i řidičský průkaz. V případě dopravní nehody je doba vyloučení nejméně tři měsíce. Dojde-li do pěti let k dalšímu případu užívání drog, řidičský průkaz bude odebrán nejméně na osm měsíců.
Návykové látky mají masivní negativní dopad na naši schopnost řídit. Mohou mít četné fyzické a psychické účinky. Špatné úsudky v kritických situacích nebo přecenění vlastních řidičských schopností jsou jen dva možné vedlejší účinky. Tyto psychoaktivní látky působí přímo v mozku. Mají okamžitý a někdy i dlouhodobý dopad na naše vnímání, naše chování a naše jednání.
Řídit se sádrou? Raději ne!
Řídit vozidlo s rukou v sádře? Nedoporučujeme!
Odpověď na otázku, zda můžete řídit auto s odlitkem nebo ne, není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá. Řidiči s automatickou převodovkou se často cítí docela schopní řídit své vozidlo, přestože mají ruku nebo nohu v sádře. Ale co říká zákon?
Ve skutečnosti neexistuje žádný zákon, který by zakazoval jízdu se sádrou. Paragraf 58 zákona o provozu na pozemních komunikacích však říká, že řidiči představují nebezpečí pro ostatní, pokud kvůli fyzickým nedostatkům nemohou bezpečně řídit vozidlo – a to může být zlomenina ruky. Bezpečné řízení znamená schopnost kdykoli vhodně reagovat. Mnoho odborníků oprávněně pochybuje, zda je to možné, automatické nebo ne, s končetinami v sádře. Podle našeho názoru má jízda s obsazením masivní dopad na vaši schopnost řídit. V neposlední řadě autoškoly vždy radí držet volant oběma rukama.
Dobré vědět: Jakkoli se může zdát zákon nejasný, vaše pojišťovna pravděpodobně vidí situaci stejně jasně. Z hlediska pojištění je jízda se sádrou hrubá nedbalost. Pokud dojde k dopravní nehodě, nesete částečnou vinu i vy, bez ohledu na to, jak k nehodě došlo. V takovém případě vaše pojištění nezaplatí nebo uhradí škodu na vozidle jen částečně.
Příliš starý na řízení? Ne nutně
Můžeš být příliš starý na to, abys řídil? Názory se často rozcházejí.
Jedna otázka je neustále diskutovaná: Jakmile dosáhnete určitého věku, jste „příliš staří“ na to, abyste řídili vozidlo? Na první pohled se tato otázka zdá zcela oprávněná a u starších řidičů jsou často vyžadovány pravidelné testy způsobilosti k řízení. Bližší pohled však odhalí zajímavé perspektivy a perspektivy.
Rakousko patří stejně jako Německo, Francie, Polsko, Belgie a Bulharsko k evropským zemím, kde se řidičské průkazy udělují doživotně. Jiné evropské země vyžadují, aby jejich starší držitelé řidičských průkazů byli pravidelně testováni na řidičské schopnosti od 70 let. To se provádí lékařskou prohlídkou, testem zraku a řízení nebo testem sebehodnocení. Ale jak užitečné a užitečné jsou tyto testy ve skutečnosti?
Ano, je samozřejmě pravda, že s přibývajícím věkem jsou některé věci obtížnější. Výkon v mnoha oblastech klesá .
- Motorický výkon: fyzická zdatnost, koordinace oko-ruka, citlivost, obratnost atd.
- Smyslová výkonnost: sluch, zraková ostrost, periferní vnímání, kontrast a barevné vidění atd.
- Kognitivní výkon: pozornost, koncentrace, roztržitost, schopnost udržet si přehled atd.
Tento seznam se na první pohled zdá téměř děsivý, ale faktem je, že výkonnost v této oblasti může mít tendenci s věkem klesat, ale není vázána na samotný věk . Alkohol, drogy, léky a psychický stres mohou způsobit podobný pokles výkonnosti. Obecně lze říci, že mezi staršími ovladači existují obrovské rozdíly ve výkonových rozsazích .
Většina starších řidičů nepředstavuje výrazně větší riziko nehod. Obvykle mají výrazně více zkušeností a jsou méně ochotni riskovat. Většina zná své vlastní limity. To znamená, že se vyhnete dlouhým cestám, zejména za špatného počasí a obtížných silničních podmínek. Obvykle pijí méně alkoholu a dodržují povolenou rychlost. Vyhýbají se rozptylování způsobenému mobilními telefony a navigačními systémy a obvykle se na cestu velmi dobře připravují. Také starší účastníci silničního provozu berou přestávky mnohem vážněji. Suma sumárum, jsou to rozhodně „modeloví studenti“ – a přesto se vždy najdou výjimky, stejně jako u velmi mladých řidičů.
I zde je vyžadována osobní odpovědnost řidiče . Vzhledem k tomu, že k poklesu výkonu dochází postupně s věkem, mnoho z postižených si nevšimne, nebo si až pozdě uvědomí, že řízení je větší výzva, než tomu bylo před několika lety. Ve chvíli, kdy si to uvědomí, jsou však mnozí natolik opatrní a zodpovědní, že se rozhodnou neřídit vozidlo z vlastního přesvědčení.
Když psychika vyvíjí tlak na vaši schopnost řídit
Psychický stres také ovlivňuje vaši schopnost řídit a je třeba ho brát vážně.
Psychický stres, stres, zlomené srdce, úzkost, deprese – to vše jsou neviditelné ovlivňující faktory, které mohou mít obrovský dopad na vaši schopnost řídit. Ale nejen, že taková zátěž obvykle není samozřejmá, mnoho lidí je stále odmítá jako směšné a irelevantní nebo o nich prostě veřejně nediskutují.
Případ akutního zlomeného srdce se samozřejmě nerovná vážnému duševnímu onemocnění, ale může mít podobný dopad na naše chování při řízení. Zvláště důležité je zde osobní prostředí, které by mělo poskytovat podporu, zvláště pokud dotyčná osoba užívá léky na zmírnění duševního utrpení.
Vždy pamatujte: bezpečnost silničního provozu je týmová práce a my všichni můžeme přispět. Pravidelné zpochybňování vlastních řidičských schopností je stejně důležité jako udržování sítě tras a začleňování nových poznatků a technologií do naší práce.
Zdroj: asfinag.at
překlad: automat