Jaké jsou tresty za překročení rychlosti v zastavěných oblastech?
Podle současných švédských dopravních předpisů je maximální pokuta za překročení rychlosti stanovena na 4000 SEK. Pokuty jsou uvedeny v sazebníku a v některých případech, kdy překročení rychlosti výrazně ohrožuje bezpečnost provozu, může být přestupek klasifikován jako trestný čin. Za takových okolností pachateli přestupku nejenže hrozí pokuta, ale je také v systému evidován jako odsouzená osoba. Švédsko aktivně projednává reformy, které by pokuty za překročení rychlosti vázaly na příjem pachatele.
Pokuty uložené v zastavěných oblastech:
1–10 km – 2000 SEK
11–15 km – 2400 SEK
16–20 km – 2800 SEK
21–25 km – 3200 SEK
26–30 km – 3600 SEK
31–35 km – 4000 SEK
Při překročení rychlosti o 36 km/h a více: případ je předán státnímu zástupci.
Jaké jsou pokuty za překročení rychlosti v nezastavěných oblastech?
Pokuty za překročení rychlosti mimo zastavěné oblasti:
1–10 km – 1500 SEK
11–15 km – 2000 SEK
16–20 km – 2400 SEK
21–25 km – 2800 SEK
26–30 km – 3200 SEK
31–35 km – 3600 SEK
36–50 km – 4000 SEK
Při překročení rychlosti o 51 km/h a více je věc neprodleně postoupena státnímu zástupci.
Jaké jsou sankce za překročení rychlosti na dálnicích?
Ve Švédsku se dálnice řídí tarifem, který platí pro překročení rychlosti mimo zastavěné oblast. Na dálnicích mohou jezdit pouze vozidla, včetně nákladních vozidel s přívěsy, která jsou konstruována tak, aby dodržovala minimální rychlost 40 km/h. Švédská dopravní agentura si však vyhrazuje právo udělovat výjimky, které umožní vjezd na dálnice i jiným typům vozidel, pokud neohrozí bezpečnost provozu.
Jaká výbava je ve Švédsku povinná a doporučená?
Ve Švédsku jsou specifikace povinné výbavy vozidla ve srovnání s mnoha jinými evropskými zeměmi poněkud méně podrobné. Mezi základní prvky výbavy patří:
– výstražný trojúhelník,
– zimní pneumatiky – musí být opatřeny symbolem sněhové vločky nebo symbolem POR (Professional Off Road), který označuje jejich vhodnost pro zimní podmínky,
– sněhové řetězy – jsou povinné na úsecích silnic označených příslušnými dopravními značkami.
Švédské dopravní předpisy ukládají zvláštní požadavky na používání zimních pneumatik v období od 1. prosince do 31. března. Tyto požadavky platí pro všechna vozidla, včetně vozidel registrovaných mimo Švédsko.
Ve Švédsku se silnice klasifikují jako zimní, pokud na nich leží sníh, led, břečka nebo námraza. Oficiální určení těchto podmínek je svěřeno švédské policii.
Pro vozidla nad 3,5 tuny se za přijatelné považují pneumatiky speciálně určené pro zimní podmínky – označené M+S, MS, M&S, Mud nebo Snow . Pneumatiky na hnacích kolech, s výjimkou přední nápravy, musí být vhodně vybaveny pro jízdu v zimě. Alternativně lze použít sněhové řetězy nebo posypové materiály, které jsou považovány za ekvivalent zimních pneumatik.
Pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu v zimních podmínkách předpisy nařizují, že:
hloubka dezénu pneumatik na nákladních vozidlech musí být nejméně 5 mm,
hloubka dezénu pneumatik na přívěsu nesmí být menší než 6 mm.
Jaké jsou předpisy pro řízení ve Švédsku?
Švédská dopravní agentura ve spolupráci s místními úřady má za úkol stanovit předpisy, které definují různé parametry, včetně rychlostních limitů . Dopravní předpisy ve Švédsku mohou zahrnovat předpisy, které vypracovávají obecní a krajské úřady.
Podle stávajících švédských dopravních předpisů je nejvyšší povolená rychlost v zastavěných oblastech omezena na 50 km/h. Místní orgány jsou však oprávněny tento limit snížit na 40 km/h nebo dokonce na 30 km/h, pokud je to odůvodněno obavami o bezpečnost, hustotou provozu nebo ohledy na životní prostředí.
Standardní rychlostní limit mimo zastavěné oblasti je stanoven na 70 km/h. Švédská dopravní agentura je však oprávněna stanovit vyšší rychlostní limity na konkrétních silnicích, které mohou být zvýšeny na 80, 90, 100 nebo dokonce 110 km/h v závislosti na infrastruktuře a povaze trasy. Některá vozidla mají specifické maximální rychlostní limity určené jejich konstrukcí a zamýšleným použitím.
Jsou bezpečnostní pásy povinné?
Rozhodně – ve Švédsku je používání bezpečnostních pásů povinné ze zákona. Za zanedbání této povinnosti hrozí pokuta v minimální výši 1500 SEK.
Je povinné jezdit vždy s rozsvícenými světly?
Při jízdě se ujistěte, že je vaše vozidlo vybaveno potřebnými světly a odrazkami. Používání potkávacích světel je povinné pro všechna motorová vozidla. Pokud je to přípustné, použití dálkových světel eliminuje nutnost aktivace potkávacích světel nebo předních obrysových světel. Navíc při použití potkávacích světel nemusí být rozsvícena přední obrysová světla. Potkávací světla lze nahradit alternativními světelnými řešeními, která účinně signalizují přítomnost vozidla na silnici. Tato výjimka se však nevztahuje na jízdu v noci, za svítání, za soumraku nebo za nepříznivých povětrnostních podmínek.Při mlze nebo silném dešti je přijatelné přepnout na mlhová světla místo potkávacích. Současné používání světel pro denní svícení a mlhových světel je však zakázáno. Dbejte na to, aby všechna světla vozidla byla používána tak, aby neoslňovala ostatní účastníky silničního provozu. Za porušení tohoto pravidla hrozí minimální pokuta 1000 SEK.
Jaké jsou sankce za nepředložení řidičského průkazu na požádání?
Řidič musí mít řidičský průkaz stále u sebe a na požádání pověřeného pracovníka jej předložit. Nepředložení tohoto dokladu může vést k pokutě a vyžaduje, aby policisté podnikli další opatření k ověření totožnosti řidiče spolu s rozsahem jeho řidičského oprávnění.
Řízení vozidla bez požadovaného řidičského průkazu je závažným přestupkem. V závažných případech, například těch, které vytvářejí další nebezpečí v dopravě, může vést až k trestu odnětí svobody. Za takových okolností se pokuta může pohybovat od několika tisíc až po 50 000 SEK.
Jaké jsou důsledky překročení stanovené doby parkování?
Parkovací předpisy se liší podle města nebo oblasti a jsou uvedeny v místních vyhláškách. Za zanedbání úhrady požadovaných pokut do stanoveného termínu bude účtován dodatečný poplatek z prodlení ve výši 300 SEK za vozidlo. Řidiči, který bude i nadále zanedbávat úhradu pokuty, bude účtován další poplatek ve výši 500 SEK.
Nařízení se vztahuje i na zahraniční vozidla, přičemž Švédská dopravní agentura spolupracuje s externím subjektem, který identifikuje vlastníky vozidel, zasílá oznámení a vybírá potřebné poplatky prostřednictvím systému EPASS24.
Jaké jsou tresty za používání mobilního telefonu bez hands-free sady?
Za držení telefonu při řízení hrozí ve Švédsku pokuta 1500 SEK.
Jaké jsou pokuty za jízdu na červenou?
V roce 2025 bude pokuta za jízdu na červenou činit 3000 SEK
Jaké jsou důsledky spáchání závažných dopravních přestupků?
Zvláště přísné tresty hrozí řidičům, kteří se během dvou let dopustí přestupku znovu. Za takových okolností je standardním postupem zadržení řidičského průkazu, obvykle na dobu dvou měsíců. To zahrnuje scénáře, jako je nerespektování dopravní signalizace, předjíždění na přechodech pro chodce nebo nedodržení bezpečné vzdálenosti od vozidla jedoucího před vámi.
Řidičům, kteří na švédských silnicích překročí povolenou rychlost o 31 až 40 km/h, hrozí rovněž zadržení řidičského průkazu. Doba trvání tohoto trestu je přímo úměrná míře překročení rychlosti a konkrétním okolnostem každého případu.
Jaké jsou nejnovější změny v dopravních předpisech a pokutách ve Švédsku?
Nejnovější aktualizace švédských dopravních předpisů se týkají řidičských zkoušek a vydávání řidičských průkazů, registrace vozidel, nesprávného parkování a zdravotních požadavků na řidiče.
Měl bych se seznámit s místními dopravními předpisy?
Porozumění předpisům v dané zemi je nezbytné jak pro řidiče, tak pro dopravní společnosti. Na našem blogu se proto často zabýváme tématy, jako jsou zákazy vjezdu nákladních vozidel, rychlostní limity a další dopravní předpisy.
Důkladná znalost dopravních předpisů v členských státech Evropské unie je zásadní, zejména s ohledem na blížící se zavedení digitálního evropského řidičského průkazu. V konečném důsledku bude zaveden nový systém, který umožní uložit zákaz řízení v celé EU, pokud se členský stát rozhodne pozastavit řidičský průkaz za přestupek spáchaný na jeho území.
Tato významná transformace v mezinárodní dopravě má zásadní význam pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Komplexní zákaz řízení, který bude vymahatelný v celé Evropské unii, bude ukládán osobám, které budou uznány vinnými ze závažných přestupků a trestných činů, včetně překročení rychlosti, řízení pod vlivem alkoholu nebo drog a způsobení smrti nebo těžkého zranění.
Překlad: DeepL
