Italská policie monitoruje inteligentní tachografy prostřednictvím stálého dálkového dohledu

Policisté v Itálii používají dálkově ovládané zařízení jiným způsobem než v ostatních evropských zemích. Tyto systémy budou brzy povinné v celé Evropské unii.

Ve většině evropských zemí provádějí úřady namátkové kontroly pomocí systémů DSRC (Dedicated Short Range Communication), kterými jsou mobilní hlídky vybaveny. Italská policie však instalovala moduly DSRC na vybraných místech silniční sítě trvale.

Takový systém pro předběžný výběr nákladních vozidel, který upozorňuje policii na nesrovnalosti v záznamech chytrých tachografů, je již v provozu na dálnici A1 u Fiorenzuola (úsek mezi Piacenzou a Parmou v severní Itálii) a na dálnici A14 u Rimini South, uvádí italský dopravní web uominietrasporti.it. Systémy dálkové kontroly tachografů se mají objevit také na italské dálnici A1 spojující Milán a Neapol u Casale a na dálnici A4 mezi Milánem a Brescií.

Systém, který italské služby používají v rámci pilotního projektu Falco, je DSRC RTM Visual. Umožňuje identifikovat na dálku případné nesrovnalosti v tachografech nové generace. Software pak při dalších kontrole vyhledává nesrovnalosti v době řízení, době odpočinku a také manipulaci se záznamovým zařízením.

Zařízení, kterému se technicky říká „předvýběr“, optimalizuje práci hlídek. Policisté totiž zastavují pouze ta vozidla, u nichž systém zjistil nesrovnalosti.

Dálkové kontroly tachografů v celé EU

Stojí za zmínku, že všechny země EU budou muset brzy zavést dálkové kontroly tachografů. Do 19. srpna 2024 musejí být všechny dopravní inspektoráty v EU vybaveny zařízením pro dálkové stahování parametrů RTM prostřednictvím DSRC.

Druhá generace inteligentních tachografů umožňuje stáhnout 25 parametrů RTM, nikoli 19 jako u první generace inteligentních tachografů. Kromě chyb naznačujících manipulaci budou nová zařízení stahovat informace ze systémů DSRC, například zda řidič aktuálně překračuje dobu řízení: nepřetržitě, denně, týdně nebo dokonce dvakrát týdně. V důsledku toho bude míra odhalování přestupků na silnicích v celé Unii mnohem vyšší.
Připomínáme, že podle čl. 9 odst. 4 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 o tachografech používaných v silniční dopravě lze dálkově přenášet pouze údaje nezbytné pro cílené silniční kontroly vozidel, jejichž tachografy byly zmanipulovány nebo zneužity. U inteligentních tachografů první generace se to týká celkem 19 parametrů.

Musí se vztahovat ke konkrétním zaznamenaným událostem nebo údajům, jako jsou:

poslední pokus o narušení bezpečnosti,
nejdelší přerušení dodávky energie,
porucha senzoru,
chyba rychlosti nebo trasy,
konflikt dat související s pohybem vozidla,
jízda bez platné karty,
vložení karty během jízdy,
úprava časových údajů,
kalibrační údaje (včetně dat posledních dvou kalibrací),
registrační číslo vozidla,
rychlost zaznamenaná tachografem.

Nová verze inteligentního tachografu navíc poskytuje informace o:

čase poslední ověřené polohy vozidla,
nepřerušené době jízdy,
nejdelší denní době jízdy v aktuálním a předchozím období,
nejdelší denní době řízení v aktuálním týdnu,
týdenní době řízení,
dvoutýdenní době řízení.

Podpořte provoz a rozvoj Poradce Profi Řidiče, z.s.

Pokud se vám líbí naše aktivity a chcete nás podpořit, velmi uvítáme Váš příspěvek na provoz a rozvoj klubu. Děkujeme.

Podpořte nás

Zanechat komentář