Organizace však upozorňuje, že 10 až 15 procent užitkových vozidel nebude do 31. prosince 2024 vybaveno požadovaným vybavením, což povede k jejich dočasnému vyloučení z dopravního trhu EU.
Organizace se proto obrátila na Apostolose Tzitzikostase, komisaře EU pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch, aby naléhal na členské státy EU, aby poskytly tříměsíční období odkladu pro dopravce, kteří včas nevymění své tachografy za zařízení novější generace.
83 % rumunských dopravců riskuje zákaz trhu EU kvůli nedodržení tachografů
Apel IRU na pragmatismus zdůrazňuje celoevropský boj se zaváděním inteligentních tachografů druhé generace, ale problémy jsou obzvláště akutní v Rumunsku. V polovině října Rumunský národní svaz silničních dopravců (UNTRR) upozornil na blížící se termín v lednu 2025 a odhadl, že desítky tisíc rumunských vozidel nadále nevyhovují. Z 60 000 vozidel určených pro přepravu v rámci Společenství bylo pouze 10 000 dovybaveno požadovanými tachografy, zatímco 17 000 bylo vybaveno dřívější verzí, která stále vyžaduje modernizaci.
Nesoulad ohrožuje nejen přístup rumunských dopravců na trh EU, ale také postavení země jako klíčového hráče v evropské logistice. Rumunský sektor silniční dopravy, který v roce 2023 vygeneroval 7,81 miliardy eur, je životně důležitý pro národní hospodářství a v hodnotě vývozu předčí dokonce i služby IT. Aby se tato rizika vypořádala, UNTRR požadovala dvouleté prodloužení, sladění modernizace s rutinními kontrolami vozidel a zmírnění překážek zdrojů způsobených nedostatkem tachografů.