IRU vyzývá EU, aby byla v otázkách tachografů pragmatická

Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) odhaduje, že řada vozidel nebude včas vybavena inteligentními tachografy druhé generace. Organizace vyzývá úřady Evropské unie, aby prodloužily lhůtu pro dovybavení nákladních vozidel novým zařízením.

Nové Smart tachografy

„Silniční doprava v EU prokázala velké nasazení a rychlost při dovybavování vozidel inteligentním tachografem druhé generace,“ zdůrazňuje IRU v příspěvku na LinkedIn.

Organizace však upozorňuje, že 10 až 15 procent užitkových vozidel nebude do 31. prosince 2024 vybaveno požadovaným vybavením, což povede k jejich dočasnému vyloučení z dopravního trhu EU.

„To by způsobilo vážné narušení provozu dopravců na několik měsíců,“ zdůrazňuje IRU.

Organizace se proto obrátila na Apostolose Tzitzikostase, komisaře EU pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch, aby naléhal na členské státy EU, aby poskytly tříměsíční období odkladu pro dopravce, kteří včas nevymění své tachografy za zařízení novější generace.

„To by poskytlo flexibilitu potřebnou k překlenutí mezery a zajištění včasných modernizací vozidel do prvního čtvrtletí roku 2025. Pragmatický a kolaborativní přístup je nezbytný pro ochranu dodavatelských řetězců, udržení mobility a podporu průmyslu v tomto kritickém přechodu,“ IRU zdůrazňuje.

83 % rumunských dopravců riskuje zákaz trhu EU kvůli nedodržení tachografů

Apel IRU na pragmatismus zdůrazňuje celoevropský boj se zaváděním inteligentních tachografů druhé generace, ale problémy jsou obzvláště akutní v Rumunsku. V polovině října Rumunský národní svaz silničních dopravců (UNTRR) upozornil na blížící se termín v lednu 2025 a odhadl, že desítky tisíc rumunských vozidel nadále nevyhovují. Z 60 000 vozidel určených pro přepravu v rámci Společenství bylo pouze 10 000 dovybaveno požadovanými tachografy, zatímco 17 000 bylo vybaveno dřívější verzí, která stále vyžaduje modernizaci.

Nesoulad ohrožuje nejen přístup rumunských dopravců na trh EU, ale také postavení země jako klíčového hráče v evropské logistice. Rumunský sektor silniční dopravy, který v roce 2023 vygeneroval 7,81 miliardy eur, je životně důležitý pro národní hospodářství a v hodnotě vývozu předčí dokonce i služby IT. Aby se tato rizika vypořádala, UNTRR požadovala dvouleté prodloužení, sladění modernizace s rutinními kontrolami vozidel a zmírnění překážek zdrojů způsobených nedostatkem tachografů.

trans.info

Podpořte provoz a rozvoj Poradce Profi Řidiče, z.s.

Pokud se vám líbí naše aktivity a chcete nás podpořit, velmi uvítáme Váš příspěvek na provoz a rozvoj klubu. Děkujeme.

Podpořte nás

Zanechat komentář

Poradce Profi Řidiče, z.s. Chcete dostávat upozornění na aktuální informace z našeho serveru poradce-ridice.cz? Ne Ano