Francie odkládá nové digitální hraniční kontroly pro britskou nákladní dopravu

Francie odložila spuštění nového digitálního celního systému, který má zjednodušit hraniční přechody pro kamiony cestující mezi Francií a Spojeným královstvím. V září 2025 však bude stále povinný.

Photo credits @ Wikimedia Commons (illustrative purposes only)
Photo Credits @ Wikimedia Commons (illustrative Purposes Only)

Francouzská celní správa oznámila zpoždění v zavedení povinné logistické obálky (ELO), původně plánované na 1. dubna 2025. Nyní se očekává, že zavádění začne v druhé polovině dubna 2025. Navzdory tomuto zpoždění zůstává povinné datum zavedení nezměněno na 1. září 2025.

ELO je digitální platforma vytvořená za účelem zefektivnění celních a logistických postupů pro kamiony přejíždějící mezi Francií a Spojeným královstvím. Namísto správy více papírových dokumentů a referencí budou nyní řidiči nosit pouze jeden digitální čárový kód obsahující všechna nezbytná celní prohlášení.

Tento čárový kód sloučí klíčové informace, včetně:

  • Vývozní prohlášení (MRN)
  • Dovozní prohlášení (MRN)
  • Tranzitní prohlášení (MRN)
  • Souhrnná vstupní deklarace (ENS)
  • Informace o zboží vyžadujícím sanitární nebo fytosanitární (SPS) kontroly nebo zvláštní celní režimy, jako je TIR/ATA.

Kdo potřebuje používat ELO?

Každý kamion překračující Smart Border mezi Francií a Spojeným královstvím, bez ohledu na národnost řidiče nebo registraci vozidla, bude od 1. září 2025 vyžadovat čárový kód ELO. To zahrnuje i nákladní vozy jedoucí prázdné.

Kdo je zodpovědný za ELO?

Vytvoření čárového kódu ELO není odpovědností řidiče. Místo toho musí každý hospodářský subjekt, obvykle dopravce nebo speditér, jmenovat „tvůrce ELO“. Tato osoba shromáždí všechna potřebná celní prohlášení a informace od logistických partnerů a zkompiluje je do systému ELO prostřednictvím rozhraní Prodouane French Customs.

Řidiči budou muset na hranicích pouze předložit vygenerovaný čárový kód, což jim zjednoduší povinnosti a zkrátí čas strávený na celních kontrolách.

Jak to funguje na hranicích?

Jakmile kamion přijede na hranici (jako jsou trajektové přístavy nebo terminál Eurotunelu), řidič předloží jediný čárový kód ELO. Celní úředníci naskenují tento čárový kód a okamžitě propojí všechny požadované celní informace s vozidlem. Tento automatizovaný proces nahrazuje současné ruční párování celních prohlášení, čímž se výrazně snižuje možnost chyb a zpoždění.

Nákladní vozy budou poté nasměrovány buď do zeleného pruhu (žádné další kontroly) nebo oranžového pruhu (dodatečné kontroly), a to na základě analýzy rizik provedené automaticky prostřednictvím systému ICS2 propojeného s ELO.

Francouzská celní správa poskytla podrobné pokyny a podpůrné zdroje na svých oficiálních webových stránkách. Pro další informace prosím navštivte oficiální stránku ELO .

Francouzský celní úřad již zveřejnil vícejazyčné informační materiály , letáky, uživatelské příručky a online video tutoriály, které podnikům pomohou připravit se na tuto změnu.

trans.info

strojový překlad

Podpořte provoz a rozvoj Poradce Profi Řidiče, z.s.

Pokud se vám líbí naše aktivity a chcete nás podpořit, velmi uvítáme Váš příspěvek na provoz a rozvoj klubu. Děkujeme.

Podpořte nás

Zanechat komentář

Poradce Profi Řidiče, z.s. Chcete dostávat upozornění na aktuální informace z našeho serveru poradce-ridice.cz? Ne Ano