EU zjišťuje názory dopravců na bezemisní dopravní infrastrukturu

Evropská komise zahájila komplexní průzkum zaměřený na dopravce a zainteresované strany v odvětví, aby podpořila své ambiciózní klimatické cíle pro dekarbonizaci těžkých nákladních vozidel (HDV). Tato iniciativa se snaží shromáždit kritické poznatky o současném stavu a budoucím potenciálu bezemisních těžkých nákladních vozidel (ZE-HDV) v celé Evropské unii.

Bezemisní dopravní infrastruktura

Průzkum, který provedlo Společné výzkumné středisko (JRC) Evropské komise, má za cíl vypracovat podrobnou zprávu o analýze nedostatků v oblasti technologií a inovací ve výzkumu. Vzhledem k přísným cílům snižování emisí CO₂ na obzoru nenechává EU ve svém úsilí o transformaci odvětví dopravy kámen na kameni.
EU stanovila postupně náročné cíle snižování emisí CO₂ pro těžká nákladní vozidla:

  • 45% snížení do 1. ledna 2030
  • 65% snížení do 1. ledna 2035
  • 90% snížení do 1. ledna 2040

Kromě toho Komise nařídila, že 90 % nových městských autobusů musí mít do roku 2030 nulové emise, přičemž do roku 2035 se očekávají autobusy s úplnými nulovými emisemi.


Kdo je pozván k účasti?

Průzkum rozšiřuje pozvání na širokou škálu zainteresovaných stran, včetně:

  • Provozovatelé dopravy v nákladní a osobní dopravě
  • Poskytovatelé infrastruktury a energie
  • Výrobci originálního vybavení (OEM)
  • Dodavatelé dílů
  • Poskytovatelé technologií
  • Vědci a akademické instituce
  • Strategické konzultanty a technologické platformy

Organizace se vyzývají, aby předložily jednu komplexní odpověď s cílem zachytit holistický pohled na současnou situaci vozidel s nulovými emisemi.

Struktura a cíle průzkumu

Dotazník je strukturován do čtyř klíčových částí, jejichž cílem je získat podrobné informace o:

  • Organizační zapojení do bezemisních těžkých nákladních vozidel
  • Umožnění podmínek pro bezemisní silniční dopravu
  • Technologická připravenost
  • Bariéry a budoucí potřeby výzkumu a inovací

Účastníci budou požádáni, aby posoudili různé případy použití a technologické komponenty a poskytli neocenitelné poznatky o potenciálu a výzvách přijetí ZE-HDV.


Průzkum se konkrétně zaměřuje na těžká nákladní vozidla, včetně:

  • Střední nákladní vozidla (5–7,4 t)
  • Těžká nákladní vozidla (>7,4t)
  • Tahače s přívěsy nebo návěsy
  • Autokary a autobusy (>7,5t)

Vozidla s nulovými emisemi jsou definována jako elektromobily na baterie (BEV), vozidla s vodíkovými palivovými články (FCEV) a vozidla s vodíkovým spalovacím motorem (H2-ICEV).


Zúčastněné strany mají na vyplnění průzkumu čas do 19. ledna 2025. I když je preferována angličtina, odpovědi v jakémkoli úředním jazyce EU budou přijímány a v případě potřeby přeloženy. Komise zdůrazňuje, že všechny předložené informace budou anonymizovány, agregovány a bude s nimi nakládáno v přísném souladu s nařízeními GDPR.


Shromážděné údaje budou nápomocny při řízení budoucích výzkumných a inovačních programů EU, pomohou překlenout technologické mezery a urychlí přechod na udržitelnou těžkou dopravu.


Zájemci mají přístup k úplnému průzkumu a dalším podkladovým dokumentům prostřednictvím platformy určené Evropskou komisí .

strojový překlad


strojový překlad

Podpořte provoz a rozvoj Poradce Profi Řidiče, z.s.

Pokud se vám líbí naše aktivity a chcete nás podpořit, velmi uvítáme Váš příspěvek na provoz a rozvoj klubu. Děkujeme.

Podpořte nás

Zanechat komentář

Poradce Profi Řidiče, z.s. Chcete dostávat upozornění na aktuální informace z našeho serveru poradce-ridice.cz? Ne Ano