Průzkum, který provedlo Společné výzkumné středisko (JRC) Evropské komise, má za cíl vypracovat podrobnou zprávu o analýze nedostatků v oblasti technologií a inovací ve výzkumu. Vzhledem k přísným cílům snižování emisí CO₂ na obzoru nenechává EU ve svém úsilí o transformaci odvětví dopravy kámen na kameni.
EU stanovila postupně náročné cíle snižování emisí CO₂ pro těžká nákladní vozidla:
- 45% snížení do 1. ledna 2030
- 65% snížení do 1. ledna 2035
- 90% snížení do 1. ledna 2040
Kromě toho Komise nařídila, že 90 % nových městských autobusů musí mít do roku 2030 nulové emise, přičemž do roku 2035 se očekávají autobusy s úplnými nulovými emisemi.
Kdo je pozván k účasti?
Průzkum rozšiřuje pozvání na širokou škálu zainteresovaných stran, včetně:
- Provozovatelé dopravy v nákladní a osobní dopravě
- Poskytovatelé infrastruktury a energie
- Výrobci originálního vybavení (OEM)
- Dodavatelé dílů
- Poskytovatelé technologií
- Vědci a akademické instituce
- Strategické konzultanty a technologické platformy
Organizace se vyzývají, aby předložily jednu komplexní odpověď s cílem zachytit holistický pohled na současnou situaci vozidel s nulovými emisemi.
Struktura a cíle průzkumu
Dotazník je strukturován do čtyř klíčových částí, jejichž cílem je získat podrobné informace o:
- Organizační zapojení do bezemisních těžkých nákladních vozidel
- Umožnění podmínek pro bezemisní silniční dopravu
- Technologická připravenost
- Bariéry a budoucí potřeby výzkumu a inovací
Účastníci budou požádáni, aby posoudili různé případy použití a technologické komponenty a poskytli neocenitelné poznatky o potenciálu a výzvách přijetí ZE-HDV.
Průzkum se konkrétně zaměřuje na těžká nákladní vozidla, včetně:
- Střední nákladní vozidla (5–7,4 t)
- Těžká nákladní vozidla (>7,4t)
- Tahače s přívěsy nebo návěsy
- Autokary a autobusy (>7,5t)
Vozidla s nulovými emisemi jsou definována jako elektromobily na baterie (BEV), vozidla s vodíkovými palivovými články (FCEV) a vozidla s vodíkovým spalovacím motorem (H2-ICEV).
Zúčastněné strany mají na vyplnění průzkumu čas do 19. ledna 2025. I když je preferována angličtina, odpovědi v jakémkoli úředním jazyce EU budou přijímány a v případě potřeby přeloženy. Komise zdůrazňuje, že všechny předložené informace budou anonymizovány, agregovány a bude s nimi nakládáno v přísném souladu s nařízeními GDPR.
Shromážděné údaje budou nápomocny při řízení budoucích výzkumných a inovačních programů EU, pomohou překlenout technologické mezery a urychlí přechod na udržitelnou těžkou dopravu.
Zájemci mají přístup k úplnému průzkumu a dalším podkladovým dokumentům prostřednictvím platformy určené Evropskou komisí .
strojový překlad