Dánská vláda si klade za cíl urychlit dekarbonizaci dopravy a věří, že přechod z časové dálniční známky na systém mýtného pro těžká nákladní vozidla založený na ujetých kilometrech pomůže dosáhnout jejího cíle: snížení emisí o 70 procent do roku 2030 a úplná klimatická neutralita. do roku 2045.
- „Nový poplatek znamená, že socioekonomické náklady způsobené kamionovou dopravou, pokud jde o opotřebení infrastruktury, nehody, hluk, znečištění ovzduší a příspěvek k zácpám, budou pokryty ve větší míře než dosud,“ vysvětluje Dán. vláda.
Mýtné má vstoupit v platnost 1. ledna 2025 a Sund & Bælt, budoucí provozovatel mýtného systému pod názvem KmToll, již spustil webové stránky ( https://vejafgifter.dk/ ) s informacemi o sazbách a sankce spojené s mýtným.
Od příštího roku bude mýto KmToll vybíráno na všechna nákladní vozidla nad 12 tun na silniční síti o délce téměř 11 000 kilometrů (pokrývající většinu státních silnic a části městské silniční sítě). O dva roky později se plánuje rozšíření systému na všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny. Dánská vláda navíc plánuje zavést od 1. ledna 2028 mýtné na celou veřejnou silniční síť (přibližně 75 000 km).
- „Legislativní návrh změny zákona se očekává na podzim 2024, který musí vstoupit v platnost před spuštěním programu. Očekávaná změna znamená, že se hmotnostní kritérium přesune z přípustné celkové hmotnosti nákladního automobilu nebo jízdní soupravy na technicky přípustnou celkovou hmotnost motorového vozidla. Tato hmotnost je uvedena v poli F.1 v osvědčení o registraci kamionu nebo tahače,“ uvádí web mýtného systému.
Emisní třídy a hmotnost vozidla
Kromě hmotnosti vozidla bude KmToll záviset také na jedné z pěti emisních tříd v souladu se směrnicí Eurovignette (směrnice EU 2022/362). Emisní třída CO2 nákladního vozidla je určena na základě specifických emisí CO2 nákladního vozidla a konkrétní referenční hodnoty CO2 pro podskupinu vozidel.
Toto jsou emisní třídy v novém dánském systému zpoplatnění:
Emisní třída CO2 | Popis |
1 | První registrace nákladního vozidla před 1. lednem 2019 nebo nepatřící do jiných emisních tříd CO2 |
2 | Nákladní automobil s emisemi 5 % pod referenční hodnotou CO2 |
3 | Nákladní automobil s emisemi 8 % pod referenční hodnotou CO2 |
4 | Nákladní automobil s emisemi 50 % pod referenční hodnotou CO2 |
5 | Nákladní automobil s nulovými emisemi, např. na elektrický nebo vodíkový pohon |
S ohledem na hmotnostní třídy se plánuje klasifikace těžkých nákladních vozidel podle jejich maximální technicky přípustné naložené hmotnosti:
- 12 000 až 17 999 kilogramů,
- 18 000 až 32 000 kilogramů,
- přes 32 000 kilogramů.
Vyšší poplatky v ekologických zónách
Za jízdu s kamionem v ekologických zónách v Kodani, Frederiksbergu, Odense, Aarhusu a Aalborgu budete muset zaplatit více.
- „V těchto oblastech je mnoho občanů zvláště vystaveno znečištění ovzduší a hluku z kamionové dopravy a dopravních nehod z důvodu hustého provozu. Proto je jízda v ekologických zónách o 50 procent dražší než na jiných zpoplatněných komunikacích,“ – vysvětluje provozovatel.
Zobrazit mapu ekologických zón
Sazby nových poplatků
Sazby pro váhovou kategorii 12 000 až 17 999 kg
Emisní třída CO2 | Sazby mimo zelenou zónu za km | Ceny v zelené zóně |
1 | 1,12 DKK | 1,68 DKK |
2 | 1,00 DKK | 1,50 DKK |
3 | 0,88 DKK | 1,32 DKK |
4 | 0,59 DKK | 0,88 DKK |
5 | 0,20 DKK | 0,30 DKK |
Sazby pro váhovou kategorii 18 000 až 32 000 kg
Emisní třída CO2 | Sazby mimo zelenou zónu za km | Ceny v zelené zóně |
1 | 1,26 DKK | 1,89 DKK |
2 | 1,13 DKK | 1,7 DKK |
3 | 1,0 DKK | 1,5 DKK |
4 | 0,66 DKK | 0,99 DKK |
5 | 0,20 DKK | 0,30 DKK |
Sazby pro hmotnostní třídu s celkovou hmotností vozidla vyšší než 32 000 kg
Emisní třída CO2 | Sazby mimo zelenou zónu za km | Ceny v zelené zóně |
1 | 1,35 DKK | 2,03 DKK |
2 | 1,22 DKK | 1,83 DKK |
3 | 1,09 DKK | 1,63 DKK |
4 | 0,71 DKK | 1,06 DKK |
5 | 0,20 DKK | 0,30 DKK |
Kontroly a sankce za neplacení mýtného
Dánsko bude vymáhat platbu mýtného pomocí různých metod, včetně automatického rozpoznání SPZ.
K určení, zda je nákladní automobil odpovědný za mýtné, použijí:
- Technologie, která klasifikuje typ vozidla a určuje jeho velikost.
- Digitální skenery krátkého dosahu (DSRC) pro kontrolu, zda nákladní vozidlo funguje s požadovaným palubním zařízením.
- „Poznávací značku vašeho kamionu automaticky přečtou kamery na pevných i mobilních kontrolních stanovištích. Pevné kontrolní body jsou umístěny na vybraných křižovatkách podle geografického uspořádání Dánska. Kromě toho budou na trase rozmístěny mobilní řídicí jednotky a přesunuty podle potřeby, aby bylo zajištěno pokrytí po celé zemi. Tyto stacionární a mobilní jednotky dokážou shromažďovat relevantní digitální informace o všech projíždějících kamionech a rozpoznávat jejich SPZ,“ vysvětluje operátor.
Pokud nezaplatí mýtné, budou penalizováni jak dánští, tak zahraniční dopravci. Pokuta bude činit 4 500 DKK (přibližně 600 EUR) a vozidlu může být uložena jedna pokuta za den (nepřetržitě 24 hodin).