Brusel chce zpřísnit kontroly dopravy. Zajištění nákladu pod drobnohledem inspektorů

Evropská komise představila balíček reforem, jehož cílem je aktualizovat pravidla technické kontroly vozidel v Evropské unii. Nová nařízení budou mít významný dopad na silniční nákladní dopravu v celém Společenství. Plánované změny zahrnují mimo jiné povinné kontroly zabezpečení nákladu během silničních kontrol , nové postupy testování emisí výfukových plynů a širší používání digitálních dokladů o vozidle.

Photo: ITD
Photo: ITD

Legislativní balíček, který byl předložen minulý čtvrtek, stanoví změnu tří klíčových směrnic týkajících se pravidelných technických kontrol vozidel, registračních dokladů a silničních kontrol užitkových vozidel. Komise zdůrazňuje, že nová pravidla mají za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu, snížit škodlivé emise a posílit přeshraniční vymáhání práva prostřednictvím digitalizace.

Text byl přeložen automatickým nástrojem, což může vést k určitým nepřesnostem. Děkujeme za pochopení.

Kontrola bezpečnosti nákladu – povinná při každé silniční kontrole

Jedním z klíčových prvků novely pro sektor nákladní dopravy je zavedení povinnosti kontrolovat zabezpečení nákladu při každé silniční kontrole v EU, informuje německý dopravní portál dvz.de.

Pokud jsou nákladní automobily zastaveny za účelem kontroly, inspektoři by měli být povinni zkontrolovat, zda je náklad řádně zajištěn.

Podle návrhu budou inspektoři posuzovat, zda se zboží „může během jízdy, a to i v nouzových situacích a při rozjezdu do kopce, pohybovat jen minimálně vůči sobě navzájem, stěnám nebo podlaze vozidla“ a zda „náklad nemůže vypadnout z nákladového prostoru nebo se přesunout za ložnou plochu“.

Aby bylo zajištěno jednotné vymáhání pravidel, Evropská komise uloží členským státům povinnost poskytovat inspektorům specializované školení v oblasti postupů zabezpečení nákladu.

Přísnější testování emisí ze silnic

Návrhy rovněž zavádějí přesnější metody testování emisí výfukových plynů, zejména u těžkých vozidel s naftovým motorem. Cílem změn je lépe detekovat vozidla s vysokými emisemi a snížit expozici ultrajemným částicím a oxidům dusíku (NOx).

Komise navrhuje nahradit tradiční kouřové testy testy počtu částic (PN) u nákladních vozidel vybavených filtry částic. Testy PN již přinesly pozitivní výsledky v Německu, Nizozemsku a Belgii. Zároveň mají být zavedeny testy PN a NOx jako součást silničních kontrol těžkých nákladních vozidel.

Častější technické kontroly

Evropská komise chce také zavést každoroční technické prohlídky pro osobní automobily a dodávky starší 10 let – řešení, které se již používá v mnoha zemích EU. V Německu se kontroly v současnosti konají každé dva roky.

Návrh se setkal s kritikou některých německých poslanců Evropského parlamentu z konzervativních i liberálních frakcí.

Každoroční prohlídky starších vozidel zvyšují náklady pro majitele a jen málo přispívají ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu,“ komentoval Markus Ferber (CSU).

Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) zase požaduje ještě přísnější předpisy. Navrhuje, aby každoroční prohlídky začaly u vozidel starších šesti let.

U lehkých užitkových vozidel do 3,5 tuny (kategorie N1) Komise navrhuje, aby 2 % vozidel každoročně podléhalo silničním kontrolám. domácího vozového parku, ve srovnání s 5 procenty u těžkých vozidel.

Častější ověřování počtu najetých kilometrů vozidla

Dalším klíčovým prvkem reformy je digitalizace dokladů k vozidlům. Evropská komise plánuje zavést elektronické registrační certifikáty a certifikáty o technické kontrole, které budou dostupné prostřednictvím společné platformy v celé EU.

Podle oficiálního prohlášení Komise má toto opatření „zjednodušit administrativní procesy a chránit občany před podvody, jako je manipulace s počtem najetých kilometrů“.

Údaje o najetých kilometrech by se zaznamenávaly nejen při technických kontrolách, ale také při opravách a údržbě . U digitálně propojených vozidel budou výrobci povinni pravidelně hlásit údaje o počtu najetých kilometrů.

Cílem těchto opatření je omezit manipulaci s počtem najetých kilometrů, která je podle Komise obzvláště běžná u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel.

Inspekce silnic a technologie dálkového měření

Pro zvýšení efektivity silničních kontrol navrhuje Evropská komise používat technologii dálkového měření emisí a hluku jako metodu pro předběžný výběr vozidel pro podrobnou kontrolu. To umožní inspektorům zaměřit se na vozidla, u kterých je pravděpodobné, že porušují bezpečnostní nebo environmentální normy.

Komise rovněž potvrzuje, že všechna těžká užitková vozidla budou muset ve všech členských státech od data první registrace podstoupit každoroční technické prohlídky .

„Dlouho očekávaná aktualizace“

Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) přivítala návrhy Komise s opatrným optimismem.

Tato dlouho očekávaná aktualizace odráží, jak moc se vyvinula užitková vozidla,“ uvedla Raluca Marian, ředitelka poradenství pro EU ve společnosti IRU.

„Chytřejší, digitálnější a aktualizovanější předpisy zlepší bezpečnost a zároveň sníží zbytečnou zátěž pro podniky,“ dodala.

Apostolos Tzitzikostas, komisař EU pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch, označil legislativní balíček za významný krok vpřed.

Modernizací předpisů o technické způsobilosti využíváme nejnovější technologie, posilujeme jejich vymáhání a přizpůsobujeme předpisy měnící se realitě mobility,“ uvedl Tzitzikostas

Evropská komise odhaduje, že pokud budou nová nařízení přijata, mohlo by se v letech 2026 až 2050 zachránit 7 000 životů a zabránit 65 000 vážným zraněním způsobeným dopravními nehodami.

trans.info

Podpořte provoz a rozvoj Poradce Profi Řidiče, z.s.

Pokud se vám líbí naše aktivity a chcete nás podpořit, velmi uvítáme Váš příspěvek na provoz a rozvoj klubu. Děkujeme.

Podpořte nás

Zanechat komentář

Poradce Profi Řidiče, z.s. Chcete dostávat upozornění na aktuální informace z našeho serveru poradce-ridice.cz? Ne Ano