Podle navrhovaného zákona
bude zákaz řízení uložený v jednom členském státě za závažné dopravní přestupky uznán a proveden členským státem, který řidičský průkaz vydal. Cílem tohoto opatření je zajistit, aby řidiči nerezidenti, kteří se dopustí závažných dopravních přestupků, čelili jednotným sankcím v celé EU.
Směrnice jasně definuje různé typy zákazů řízení a zahrnuje úpravy tak, aby vyhovovaly různým národním systémům členských států. Za účelem snížení administrativní zátěže jsou vyloučení kratší než tři měsíce a vyloučení, která zbývají méně než jeden měsíc, z oblasti působnosti směrnice. Výměna informací bude probíhat prostřednictvím zabezpečené sítě řidičských průkazů EU (RESPER), která zjednoduší komunikaci mezi členskými státy.
Postoj Rady umožňuje členskému státu, kde došlo k přestupku, uplatnit zákaz řízení a související podmínky na svém území, dokud řidič nevyhoví. Členský stát vydání může posoudit způsobilost a způsobilost řidiče k řízení a přijmout vhodná opatření podle svých vnitrostátních právních předpisů.
Byla zahrnuta doložka o přezkumu, aby se prozkoumala možnost rozšířit působnost směrnice na další přestupky nebo opakované přestupky téhož řidiče. Snížilo se množství a četnost ohlašování údajů Evropské komisi, přičemž lhůta pro provedení byla prodloužena na tři roky.
Po přijetí vyjednávacího mandátu Rady zahájí předsednictví jednání s Evropským parlamentem s cílem dosáhnout potenciální dohody v brzkém druhém čtení.
